Skip to main content
Pandangan GlobalTampilan KhasHeights

Rel Kereta Api Stim Di Malaysia

By September 13, 2024September 16th, 2024No Comments
With its proven record in Malaysia (delivering mainline and urban rail lines), Australia, Singapore, Taiwan and more, Gamuda is now ready to contribute again to its home country through more rail projects. Many projects are currently under construction on the rail front, such as the East Coast Rail Link, the Johor Baru to Singapore LRT, the proposed high-speed rail from Kuala Lumpur to Singapore, and the MRT3 (Circle Line). When it comes to urban rail, the Shah Alam line (formerly known as LRT3) is expected to enter into revenue service by Sept 2025, while the JB-Singapore RTS is expected to begin service in 2026, followed by ECRL in 2027 (for the stretch from Kota Baru to Gombak). This month, Malaysia has invited public feedback on the proposed alignment and station locations for its MRT3, a project that could take up to a decade to realise. Amidst all the above, the long-awaited Penang LRT is now shovel-ready, with Gamuda all ready to commence work as soon as the green light is given. Officially known as the Mutiara LRT Line, this proposed urban rail system stretches 28 km to connect George Town with Jelutong, Gelugor, and Bayan Lepas on Penang island. It will also have a future link towards Seberang Perai to bring commuters to and from the Penang mainland across the Penang Strait. The project, owned by Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd, is a critical component of the Penang Transport Master Plan and is expected to have 21 stations. Suppose construction begins on time next quarter. In that case, the line is expected to be completed by 2030, relieving the congested roads in Penang, the fifth-largest economy among Malaysian states. Related articles: Gamuda Committed To Australia And Beyond The Importance Of Urban Rail In Creating Sustainable Cities

Dengan rekodnya yang terbukti di Malaysia (menyalurkan laluan kereta api utama dan bandar), Australia, Singapura, Taiwan dan banyak lagi, Gamuda kini bersedia untuk menyumbang semula kepada negara asalnya melalui lebih banyak projek rel.

Banyak projek sedang dalam pembinaan di hadapan rel, seperti Laluan Rel Pantai Timur, LRT Johor Baru ke Singapura, cadangan rel berkelajuan tinggi dari Kuala Lumpur ke Singapura, dan MRT3 (Laluan Lingkaran).

Mengenai rel bandar, laluan Shah Alam (dahulunya dikenali sebagai LRT3) dijangka memasuki perkhidmatan hasil menjelang Sept 2025, manakala RTS JB-Singapura dijangka memulakan perkhidmatan pada 2026, diikuti oleh ECRL pada 2027 (untuk terbentang dari Kota Baru ke Gombak).

Bulan ini, Malaysia telah menjemput maklum balas orang ramai mengenai cadangan penjajaran dan lokasi stesen untuk MRT3, sebuah projek yang boleh mengambil masa sehingga satu dekad untuk direalisasikan.

Di tengah-tengah semua perkara di atas, LRT Pulau Pinang yang dinanti-nantikan kini sudah siap dengan penyodok, dengan Gamuda semua bersedia untuk memulakan kerja sebaik sahaja lampu hijau diberikan.

Dikenali secara rasmi sebagai Laluan LRT Mutiara, sistem rel bandar yang dicadangkan ini membentang sejauh 28 km untuk menghubungkan George Town dengan Jelutong, Gelugor dan Bayan Lepas di Pulau Pinang. Ia juga akan mempunyai hubungan masa depan ke Seberang Perai untuk membawa penumpang ke dan dari tanah besar Pulau Pinang merentasi Selat Pulau Pinang.

Projek yang dimiliki oleh Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd itu merupakan komponen kritikal Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang dan dijangka mempunyai 21 stesen.

Katakan pembinaan bermula tepat pada suku tahun hadapan. Dalam kes itu, talian itu dijangka siap menjelang 2030, mengurangkan kesesakan jalan raya di Pulau Pinang yang merupakan ekonomi kelima terbesar dalam kalangan negeri-negeri di Malaysia.

Artikel-artikel berkaitan:

Gamuda Komited Kepada Australia Dan Seterusnya

Kepentingan Rel Bandar Dalam Mewujudkan Bandar Mampan

 

 

lps

This will close in 20 seconds