Skip to main content
Pendapat & PerspektifHeightsBerita

Projek Pautan RTS Antara Johor Bahru dan Singapura Di Landasan untuk Siap 2026

By Jun 26, 2024No Comments
RTS Link Project Between Johor Bahru and Singapore on Track for 2026 Completion

Pembinaan Pautan Sistem Transit Rapid (RTS) antara Johor Bahru dan Singapura sedang berkembang pesat, mencapai 77.61% siap pada 31 Mei 2024. Projek itu, bertujuan untuk meningkatkan ketersambungan dan mengurangkan kesesakan di Tambak Johor-Malaysia, berada di landasan yang betul untuk memulakan perkhidmatan penumpang menjelang akhir 2026.

 Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) melaporkan kemajuan ketara dalam pelbagai komponen projek itu. Depoh penyelenggaraan di Wadi Hana telah mencapai 82.14% siap dan dijadualkan untuk pemasangan sistem menjelang akhir tahun. Platform stesen Bukit Chagar akan sedia untuk akses sistem menjelang akhir tahun ini, menandakan satu peristiwa penting.

Pembinaan juga menyaksikan kemajuan yang ketara dengan penyiapan rasuk cangkerang berbentuk U di atas landasan Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB), mencapai 71.16%. Tumpuan kini beralih kepada pembinaan lantai stesen. Selain itu, semua tiang jeti di sepanjang Jalan Tun Abdul Razak dan Jalan Ismail Sultan telah dipasang, dengan lebih separuh daripada rentang laluan berpandu menghubungkan tiang jeti siap, mencapai kemajuan 65%.

Pembinaan marin juga telah mencapai kemajuan, dengan semua tiang jeti marin telah didirikan dan pemasangan rentang laluan pandu yang menghubungkan tiang sedang dijalankan. Segmen ini telah mencapai 74.76% siap, dengan siap sepenuhnya dijangkakan pada akhir November 2024. Bahagian marin termasuk saluran navigasi antara jeti yang ditetapkan, berukuran 75m lebar dan 25m tinggi, untuk membolehkan bot dan tongkang melaluinya.

Pautan RTS akan menjadi perkhidmatan ulang-alik transit aliran ringan empat kilometer yang menghubungkan stesen Bukit Chagar di Johor Bahru ke stesen Woodlands North di Singapura. Ia akan mempunyai kapasiti 10,000 penumpang sejam setiap arah, dengan ketara mengurangkan kesesakan di Tambak Johor-Malaysia, yang kini merupakan lintasan sempadan paling sibuk di dunia.

Singapura juga telah mencapai kemajuan yang ketara, dengan kira-kira dua pertiga kerja infrastruktur awam telah siap. Penyiapan rentang penyambung, struktur konkrit bertetulang sepanjang 17.1-meter yang menghubungkan Jeti 47 Malaysia dan Jeti 48 Singapura, menandakan satu kejayaan besar. Rentang ini dibina menggunakan struktur sokongan keluli pada ketinggian lebih 26-meter dari aras laut.

Apabila selesai, Pautan RTS akan menyertakan kemudahan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) yang terletak bersama di kedua-dua stesen Bukit Chagar dan Woodlands North, menyelaraskan proses pelepasan penumpang dengan membenarkan pengembara mengosongkan pihak berkuasa imigresen di tempat mereka berlepas.

prtl

 

 

This will close in 20 seconds