Skip to main content
HeightsPandangan GlobalPendapat & Perspektif

Konsep Asal untuk KLHSR

By Ogos 23, 2024Ogos 26th, 2024No Comments
The Original Concept for the KLHSR

Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura pada mulanya bertujuan untuk destinasi dari Stesen Bandar Malaysia di Kuala Lumpur ke Stesen Jurong East di Singapura. Sistem rel berkelajuan tinggi ialah rangkaian pengangkutan rel yang menggunakan kereta api yang berjalan jauh lebih laju daripada rel tradisional dan sistem bersepadu bagi rolling stock khusus dan trek khusus.

Sistem KLHSR akan menjadi laluan landasan berkembar sepanjang 350km, dengan 335km melalui wilayah Malaysia dan 15km melalui wilayah Singapura. Kereta api itu akan mempunyai kelajuan operasi maksimum 320km/j dan mengurangkan masa perjalanan antara Malaysia dan Singapura kepada 90 minit. Laluan itu akan mempunyai lapan perhentian dan menyeberangi jambatan dengan jarak ketinggian 25 meter untuk menghubungkan kedua-dua negara.

The Original Concept for the KLHSR

Kereta api itu akan mempunyai panjang sepuluh kereta, dengan jumlah kapasiti 100 penumpang setiap kereta. Dua pengendali akan menjalankan tiga perkhidmatan dalam talian, satu untuk penumpang antarabangsa dan satu lagi untuk penumpang domestik. Pengendali akan menjalankan perkhidmatan Ekspres dan Ulang-alik di laluan antarabangsa dan Perkhidmatan Domestik di laluan domestik.

Di bawah perjanjian itu, setiap negara akan bertanggungjawab ke atas stesen dan infrastrukturnya, dengan kerajaan Singapura dan Malaysia bertanggungjawab untuk membangunkan, membina dan menyelenggara infrastruktur awam di negara mereka sendiri. Di Malaysia, Perbadanan MYHSR akan menyelia pengurusan infrastruktur projek itu, manakala Penguasa Pengangkutan Darat (LTA) akan bertanggungjawab untuk perkara yang sama di Singapura.

Kemudahan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Singapura dan Malaysia akan ditempatkan bersama di Kuala Lumpur, Iskandar Puteri dan Singapura. Untuk memastikan perjalanan yang pantas dan lancar, penumpang antarabangsa mesti menjalani kelulusan CIQ oleh pihak berkuasa Singapura dan Malaysia hanya semasa berlepas.

Artikel-artikel berkaitan:

Artikel 2: Struktur Penyampaian Projek Asal untuk KLHSR

Artikel 3: Potensi Faedah Ekonomi Projek KLHSR

Artikel 4: Potensi Cabaran atau Risiko Berkaitan dengan Projek KLHSR

prtl

 

 

This will close in 20 seconds