Jangkaan kebangkitan semula projek MRT 3 dan inisiatif infrastruktur kerajaan yang lain boleh menandakan prospek yang lebih cerah bagi sektor pembinaan Malaysia menuju TK2025, menurut CGS International. MRT 3, yang dikenali sebagai “The Circle Line”, bersedia untuk menjangkau 51km di sekitar perimeter Kuala Lumpur, berintegrasi dengan laluan MRT, LRT, KTM dan monorel sedia ada melalui 10 stesen pertukaran dan penghubung.
Pada 30 Ogos 2024, Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) mengumumkan permulaan paparan awam yang disemak semula untuk projek MRT 3, yang akan berlangsung dari 2 Sept hingga 2 Dis 2024. Paparan awam ini bertujuan untuk mengumpulkan maklum balas mengenai penjajaran yang dicadangkan, tapak dan butiran projek lain. Latihan itu termasuk 35 lokasi yang ditetapkan, lapan kiosk maklumat MRT, dan 27 trak maklumat MRT di tapak utama di seluruh bandar.
Cadangan kebangkitan itu datang selepas semakan penting dalam penjajaran projek, memerlukan skim kereta api baharu. Walaupun garis masa projek MRT 3 masih tidak menentu, paparan umum dilihat sebagai petunjuk jelas mengenai hasrat kerajaan untuk meneruskan projek itu, yang berpotensi dalam masa terdekat.
CGS International, firma penyelidikan dan pelaburan terkemuka, juga menyatakan bahawa kerajaan nampaknya mengutamakan projek infrastruktur untuk meningkatkan ekonomi. Selain MRT 3, projek penting lain, seperti LRT Pulau Pinang dan pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, dijangka menyaksikan kemajuan yang dipercepatkan, dengan potensi anugerah dijangkakan menjelang suku keempat 2024.
Potensi pemulihan MRT 3 boleh menawarkan peluang yang besar kepada kontraktor dan industri berkaitan. Syarikat seperti Gamuda Bhd, YTL Corporation Bhd, WCT Holdings Bhd, Sunway Construction Group Bhd, dan IJM Corporation Bhd, yang telah terlibat dalam projek MRT sebelum ini, dijangka menjadi penerima manfaat utama. Pembekal bahan binaan dan kontraktor cerucuk, seperti Malayan Cement Bhd dan Econpile Holdings Bhd, juga boleh melihat keuntungan yang ketara daripada aliran projek yang diperbaharui.
Anggaran kerajaan semasa meletakkan kos projek pada RM45 bilion, turun daripada RM68 bilion pada 2018. Pemulihan MRT 3 dijangka merangsang pertumbuhan dalam sektor pembinaan, meningkatkan sentimen industri, dan menyediakan asas yang kukuh untuk pengembangan sektor itu pada 2025.