
Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, Menteri Kerja Raya Malaysia, menyatakan bahawa industri pembinaan terus menjadi penyumbang penting kepada pekerjaan, dengan kira-kira 1.1 juta pekerja berdaftar setakat Disember 2024.
Industri ini sedang beralih daripada proses tradisional kepada pendekatan moden, seperti Pembinaan Kaedah Moden (MMC). Alexander menegaskan bahawa kekurangan pekerja yang berkelayakan wujud disebabkan oleh perbezaan antara jangkaan industri dan latihan yang disediakan oleh universiti tempatan.
“Untuk menangani perkara ini, kami bekerjasama dengan institusi pendidikan untuk menyelaraskan latihan dengan keperluan industri melalui Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS),” tambahnya.
Dalam menyokong pertumbuhan jangka panjang industri, kerajaan memupuk Kerjasama Awam-Swasta (PPP) untuk membiayai projek dan membangunkan bakat tempatan. Inisiatif seperti Pelan Induk PPP 2030 dan Pelan Transformasi Ekonomi Bumiputera 35 (Putera 35) yang bertujuan untuk menambah baik pengurusan projek dan menggalakkan penyertaan kontraktor tempatan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12.
Untuk meningkatkan produktiviti, kerajaan menggalakkan inovasi melalui subsidi untuk teknologi seperti Building Information Modeling (BIM) dan alatan bandar pintar. Sementara itu, Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) menyumbang dengan menetapkan piawaian kemahiran dan menganjurkan program peningkatan kemahiran, yang akan meningkatkan kebolehpasaran graduan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) sambil mengurangkan pergantungan kepada buruh asing.
Pada nota lain, Alexander menekankan kerjasama antara CIDB dan Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) untuk mempromosikan kaedah pembinaan mampan, seperti pembinaan modular.
Kerajaan mengutamakan usaha pembinaan untuk meningkatkan kesalinghubungan, mengurangkan perbelanjaan dan menarik pelaburan. Alexander menyatakan bahawa inisiatif seperti Lebuhraya Pan Borneo, pembangunan ke Lebuhraya Utara-Selatan, dan sistem tol aliran bebas berbilang lorong (MLFF) harus meningkatkan aliran trafik dan kecekapan.
Alexander menambah bahawa kerajaan menerima pakai dasar penyesuaian iklim dan menyokong projek hijau melalui Skim Pembiayaan Teknologi Hijau dan bon hijau.
Mengutamakan kemampanan, kerajaan mengintegrasikan tenaga boleh diperbaharui (RE) ke dalam projek infrastruktur. Ini termasuk memperluaskan rangkaian pengecasan kenderaan elektrik (EV) dan menyokong pergerakan mesra alam melalui Indeks Lebuhraya Hijau Malaysia. Tambahan pula, infrastruktur air dan langkah-langkah tebatan banjir sedang ditumpukan untuk menangani isu-isu bandar dan melindungi komuniti.