Sektor pembinaan Malaysia bersedia untuk peningkatan yang ketara pada 2024, disokong oleh pelbagai projek infrastruktur berskala besar sebagai sebahagian daripada perbelanjaan pembangunan yang dianggarkan oleh kerajaan sebanyak RM90 bilion, menurut Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research.
Ini mencerminkan peningkatan kukuh 7.9% tahun ke tahun, menetapkan nada kenaikan harga untuk industri, terutamanya selepas pengecualian bon 1MDB daripada pengiraan. Projek utama yang dijangka memacu pertumbuhan ini termasuk Pan Borneo Sabah Fasa 1B, kerja-kerja tebatan banjir, LRT Pulau Pinang, Jalan Link Sabah-Sarawak dan pengembalian semula LRT3.
Projek-projek bercita-cita tinggi ini bukan sahaja dijangka untuk meningkatkan anugerah kontrak sektor pembinaan tetapi juga untuk menyokong fasa pertumbuhan buku pesanan yang lebih mampan, terutamanya untuk pemain industri terkemuka seperti Gamuda Bhd dan Sunway Construction Bhd. Projek MRT3, dengan tempoh sah tendernya dilanjutkan hingga Mac 2024, juga menambah prospek optimistik, di samping potensi permulaan usaha infrastruktur lain seperti KL-SG HSR dan LRT Johor.
Zon Ekonomi Khas dan Zon Kewangan Khas di Johor amat perlu diberi perhatian kerana status ‘greenfield’ mereka, kata HLIB – menunjukkan bahawa wilayah ini belum diterokai dan mungkin menawarkan peluang pembinaan baharu.
Sokongan lanjut untuk pertumbuhan sektor itu datang daripada tumpuan kerajaan terhadap pengembangan ruang fiskal melalui rasionalisasi subsidi, yang berpotensi membebaskan lebih banyak dana untuk pembangunan infrastruktur. Usaha sektor kewangan dan jangkaan peningkatan dalam perbelanjaan sektor air, didorong oleh kenaikan tarif, juga menyumbang secara positif kepada prospek sektor pembinaan.
Tekanan kos yang menjadi kebimbangan sejak kebelakangan ini nampaknya semakin reda, dengan kebanyakan kos input dijangka kekal stabil, walaupun mungkin terdapat beberapa kesan daripada pelaksanaan rasionalisasi subsidi bahan api secara beransur-ansur.